Đir Trstenikom: ‘Nemojte nam previše hvaliti plažu, odmah će svi pohrliti na nju!’

– Ajme, nemojte sad na sva usta hvaliti plažu – mudro je zavapila jedna od domaćih kupačica (čije ćemo ime kasnije otkriti).

Guštala je u hladovini jednog od mnogobrojnih (ne i prekobrojnih) suncobrana od trstike. Ona, njena prijateljica sa suprugom i malenom kćerkom.

– Popodne je. Vrijeme kada se radni narod počinje spuštati na more. No, izgleda kako Splićane još uvijek drži „friškeca“ koja je počela tamo prije početka Ultre. Na Trsteniku, prvoj od plaža koje ćemo obuhvatiti u seriji reportaža nema previše ljudi, ipak dovoljno da kolega fotoreporter uhvati dobru fotku. Iako je nagrđena betonskim metastazama svakakve vrste, hrvatska obala i dalje nudi itekako zahvalan materijal za fotografiranje.

– Čovječe, dovoljno je neke fotografije odrezati i ne bi nitko imao pojma gdje su snimljene – komentiramo dok stojimo na platou iznad plaže, a ispod hotela “Radisson Blu” koji je ujedno i nositelj koncesije (kao Hotel Split d.d.). Maestral je razigrao valove, njihovi bijeli vrhovi prošarali su tirkiznu i modru, a ljetna vrelina koja je nastupila čini se podnošljivija.

– Muku muče jedino konobari na centralnom “decku”, onom prostoru pored mula na kojem su generacije dječaka i mulaca skakale na salta, motike i japance, a sve kako bi impresionirali curice.

– Treba zatvoriti suncobrane, nosi ih vjetar – govori nam konobar Ivo dok trči podići jednog palog. Turiste nije briga, došli su pocrniti i dobro se zabaviti.

– Što piju? Uglavnom Aperol, pivo, koktele… – spremno odgovara.

– A, na pitanje što furešti vole lizati, odgovor nam je dala Ines sa štanda za sladolede koji se smjestio tik pored infoploče – jedne od brojnih koncesionarskih obveza.

– Djeca čokoladu, a odrasli, nećete vjerovati obožavaju voćne sladolede – kazala je Ines, a mi smo se prošetali do spomenute infoploče.

– Na njoj predugi naziv (tehnički i pravno precizan) kako na hrvatskom, tako i na engleskom jeziku. To je, uostalom samo inspektorima važno, sadržaj interesantan kupačima nalazi se ispod. Od broja ležaljki, preko svih sadržaja koje plaža nudi. Iako nismo pobrojali ležaljke, pogledali smo pomno na mapi dokle seže njihova granica.

– Je, evo ih do spasilačkog tornja na mapi. A, bome isto tako je i u stvarnosti – ustvrdili smo vizualnom inspekcijom. Sad, je li metar manje ili više…

– Ma ne smije niti metar više – upozoravaju nas prodajni menadžeri hotela “Radisson Blu”, Kristina Rogaljska i Petar Dragičević.

– Očito šale nema. Kako bi inače “Hotel Split” d.d. prvotno dobio koncesiju od 2005. do 2015. godine, pa je potom opet zaslužio preko javnog natječaja tamo sve do 2035. godine. Očito se ozbiljno radi, iako su počeci bili teški.

– Znale su nas dočekati ležaljke pobacane u more tamo prvih godina kada smo krenuli s radom – kazala je Rogaljska.

U međuvremenu se daleko doguralo u suživotu lokalaca i hotela.

– Neka što više domaćih kupača dođe na „deck“, na ovaj plato. Ne trebaju uzimati nikakve koktele, neka lijepo sjednu i popiju kavu. Nikome nije ništa zabranjeno. Imamo bar, restoran, dječje igralište. Za svakoga ponešto – uputio je Dragičević otvoreni poziv svima.

– Oboje su pohvalili suradnju sa Splitsko-dalmatinskom županijom, te dodaju kako je od planiranih 19 milijuna kuna njih 11 već uloženo, a ostalih osam čeka na raspodjelu.

– Svake godine na kraju sezone se skupimo, saslušamo zaposlenike, sakupimo povratne informacije od gostiju i kupača, te radimo na unaprjeđenju plažne ponude u suradnji sa Županijom – kazali su prodajni menadžeri “Radisson Blu” hotela.

– Upravo im je iz Županije oči sezone stigla obavijest kako bi trebali malo obratiti pažnju na dječje igralište. Rezultat – djeca su se zadovoljno igrala. I tako će se i igrati sve do kraja sezone pa i dalje.

– Obveze koncesionara su brojne, a, između ostalog uključuju i brigu o čistoći plaže. Naša inspekcija nije ustvrdila nikakvih prekršaja po tom pitanju. No, što je s onim prljavštinom, oku nevidljivom.

– Deset puta godišnje šaljemo uzorke mora na analizu Zavodu za javno zdravstvo i možemo kazati kako je more izvrsne kakvoće – zadovoljno su konstatirali Rogaljska i Dragičević

– A, s njima se slaže i Boris Dronjić. Živi u Njemačkoj, ali se svake godine „spusti na more“. Na Trstenik.

– More je izvrsno, a plaža k’o plaža – kratko će.

– Sigurno ima i gorih – domećemo.

– Ma je, ovo je najbolje što se na cijelom žnjanskom platou nudi. Od Duilova do Zente. Evo, pogledajte ovo žalo. Ovo su pravi obluci, okrugli! Ne bodu noge k’o onaj građevinski materijal koji su tamo metnuli – govori nam dobrano suncem okupan Boris i pokazuje tamo prema istoku, prema ostatku žnjanskog platoa.

Vadimo noge iz japanki, gazimo šljunak i zaista, nema bockanja, nema bijelih tabana, a kada zatvorite oči nemate osjećaj da ste zapeli na kakvom gradilištu prepunom tucanika. Rogaljska i Dragičević posebno su ponosni na dohranu plaže (opet jedna od obveza koncesionara) i tvrde kako su pomno birali vrstu šljunka.

– A, plažni rekviziti – pitamo opet Borisa, misleći na suncobrane i ležaljke.

– Ima hlada, ali niski su, evo nekidan je netko glavom udario u rub suncobrana. Prenisko su postavljeni – ukazuje Boris.

– Di neće! Kako bi onda imali hlada. Kako svakome ugoditi?! – kontriraju dvije gospođe odmah do njega. Slavka je iz Osijeka i redovito gušta na Trsteniku kada može, a Marija je s Brda.

Domaća dakle. Isto je mori jedna od glavnih briga ovog ljeta. Nisu to hladnoća, vrućina, previše ljudi ili premalo suncobrana.

– Ma malo sam se prepala ovih morskih pasa unaokolo – stidljivo će gospođa Marija.

Što se ocjena tiče, Boris je plažu ocijenio solidnom četvorkom. Gospođa Slavka isto.

– Boris, Marija i Slavka su se smjestili odmah uz spasilački toranj. Prazan je. Gdje li je spasilac? „U patroli vjerojatno“, odgovaraju nam.

Ubrzo smo ga sreli na centralnom dijelu plaže. Na “decku”, gdje je smješten bar. Marko Jurko se zove, 23 su mu godine i ovo mu je drugo ljeto da radi baš na ovom potezu.

On i kolega mu Ivan Jukić.

– Najbolji dio cijelog platoa! Sigurno. Ovo je prava plaža – ispalio je Marko koji ovog (i prošlog) ljeta, nije imao većih intervencija.

– Uglavnom posjekotine. Ljeta su mirna jer je i plaža mirna. Koju bi ocjenu dao? Neka bude 4 plus.

Što se koncesije tiče pod jurisdikcijom “Hotela Split” d.d. nalazi se dio Trstenika koji obuhvaća potez od poluotočića na istoku, pa sve do muleta na zapadu, tik prije okuke koja ulazi u uvalu s potokom. Točnije, gdje god se nalazi spomenuti obli šljunak, tamo je “Radisson Blu” nadležan.

– Okolni dio mahom su zauzeli domaći, turisti i gosti hotela vole centralni „deck“ tamo gdje je bar, i iznad kojeg je restoran. S obje strane „decka“ nalaze se tuševi, i oni su besplatni. Na ostatku plaže voda teče samo uz pomoć kovanice od dvije kune. A, na nekim tuševima nije uopće tekla. No, kvar je prijavljen već za vrijeme patrole, i odmah po našem odlasku na plažu su se spustili majstori i sušnih tuševa više nije bilo.

– Na „decku“ je zapravo najbolja plažna vibra. Ažurne konobarice i konobari uslužuju goste koji su se pretvorili u solarne panele. Iz zvučnika teče Cafe del Mar kompilacija i, vjerujte nam na riječ, nije bilo lako raditi u okruženju koje svaku vašu stanicu poziva na „chillanje“.

– Alex iz Danske je bio jedan od spomenutih solarnih panela koji chillaju.

– Plaža je izvrsna! Atmosfera je sjajna i apsolutno uživam. Prvi put sam u Hrvatskoj, ali sam se nagledao plaža. Ova je vrhunski uređena i, što je najvažnije, čista. Što se ocjene tiče dajem joj četiri i pol.

– Sa sjevera Europe, samo iz Velike Britanije stigla je sa svojim prijateljicama i Carly. Pohvalila je ugođaj i odlično osoblje bara. „Stajliš“ prokomentirala je nakon što je uručila solidnu četvorku.

– Osim što se može dobro popiti na centralnom dijelu plaže, može se dobro i pojesti, a tu su i ormarići gdje kupači mogu spremiti svoje dragocjenosti. Lopovi vrebaju, a vreli dani i vrijeme provedeno u moru su idealni za njihove ljepljive prste. Tu je i prilaz za invalide, a da se kakva nesreća ne bi dogodila, postavljene su i žardinjere na samom mulu. Dani salta, japanca i motiki tako su i službeno minuli.

– Na putu prema zapadu opet gazimo na finom oblom šljunku. Novi niz suncobrana, ispod njih bezbrižna tijela još bezbrižnijeg uma lagano guštaju. Neki čitaju. Drugi slušaju muziku. Neki vise na mobitelu, a neki lagano ćakulaju. Upravo smo u ćakuli zatekli i Anitu Rošić Dugeč. Ona je ta s početka teksta koja je zavapila da ne hvalimo previše plažu. Shodno tome pohvalila je organizaciju, čistoću, i sadržaje davši plaži – peticu.

– Tko će onda naći mjesto! Svi će nahrliti. Ja srećom dođem ranije pa uhvatim parking, ali što će onda biti – kazala je Anita i ukazala na jedini očiti nedostatak Trstenika u nadležnosti “Hotela Split” d.d. A, on je – parking. Gledajući s istoka, sve do rampe je krcato automobilima. Rijetki sretnici uspjeli su se parkirati na ono malo prostora što im nudi cesta između hotela i plaže, a kao treća opcija nudi se parking uz rampu sa zapadne strane. Kapaciteti su i tada mali.

– Nije na nama. Voljeli bismo kada bi nam Županija ustupila kakav teren koji bismo pretvorili u parking. Da nema toliko imovinsko-pravnih zavrzlama oko platoa između hotela i plaže, već bi to odavno uredili – uputili su Rogaljska i Dragičević Županiji neslužbeni poziv na još jedan vid suradnje.Ocjene

Čistoća

• More – 5

• Plaža – 5

Zelenilo (zastupljenost zelenih površina) – 4

Smeće

• Količina kanti – 4

• Vrsta kanti – 5

Plažni rekviziti

• Suncobrani (brojnost – 5, estetika – 4, čistoća – 5)

• Ležaljke (brojnost 5, estetika 5, čistoća – 5)

• Kabine (brojnost – 4, estetika – 4, čistoća – 5)

Spasioci – 5

Infoploča – 5

Ocjena kupača

• Kupač 1 – 4,5

• Kupač 2 – 4

• Kupač 3 – 4,5

• Kupač 4 – 5

TOTAL – 93 – ocjena odličan

Kampanja

Reportažom s plaže Trstenik u suradnji sa Splitsko-dalmatinskom županijom počinjemo mini serijal priča o pomorskom dobru i kampanji „Pomorsko je dobro“. Cilj kampanje je ljudima približiti pojam pomorskog dobra i koncesije i ujedno ih osvijestiti o važnosti istog.

Pored Trstenika ocjenjivat će se još tri plaže, a bit će tu i zanimljivosti iz jednog posve netipičnog pomorskog lova. Što se samih ocjena tiče, radi se o klasičnom sustavu od 1 do 5. Ocjenjivalo se nekoliko kategorija, a sve one su naslonjene uz obveze koje koncesionar mora ispunjavati sukladno ugovoru o koncesiji sklopljenom za Županijom.

Neke od obveza koncesionara

– Održavanje čistoće podmorja i kopnenog dijela područja

– Održavanje opreme (koševe za smeće, klupe, tuševe, kabine za presvlačenje i sl.)

– Briga o sigurnosti korisnika i materijalnih sredstava na pomorskom dobru

– Plaćanje naknade za utrošak električne energije i vode, kao i ostale troškove u obuhvatu koncesije

– Pridržavanje propisanih uvjeta, zakona i posebnih propisa, uvjeta iz prostornih planova te uvjeta i posebnih zahtjeva nadležne lučke kapetanije, planova upravljanja nadležne javne ustanove za zaštitu prirodnih vrijednosti, uvjeta zaštite prirode nadležnog ministarstva i uvjeta nadležnog konzervatorskog odjela

– Osiguravanje stalaka za bicikle na vidljivom i lako dostupnom mjestu

– Osiguravanje usluge korištenja sigurnosnih ormarića (optimalno i suncobrana s ostavom za predmete) za pohranu osobnih predmeta za veći broj osoba na jednom mjestu, uz planirano osiguranje i mjere zaštite od uništenja

– Postavljanje nekomercijalnih infoploča na hrvatskom i još najmanje na engleskom jeziku na prilaznim pravcima ulaza na plažu s uputama za boravak i korištenje plaže i telefonskim brojevima žurnih službi čiji izgled će propisati nadležni upravni odjel davatelja koncesije,

– Postavljanje vizualnog znakovlja s pozitivnim uputama za ponašanje u cilju smanjenja rizika boravka u moru, zaštite okoliša i osobne sigurnosti,

– Osiguranje zaštitara i/ili redara uvjetovano rizičnim vremenom ili na područjima visoke opterećenosti posjetiteljima

Izvor: Slobodna Dalmacija

Podijeli sadržaj

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email
Scroll to Top